Rio to Sao Paolo - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Maurice Janssen - WaarBenJij.nu Rio to Sao Paolo - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Maurice Janssen - WaarBenJij.nu

Rio to Sao Paolo

Blijf op de hoogte en volg Maurice

01 Juli 2013 | Brazilië, São Paulo

Denkend aan Holland, schrijf ik een nieuw verhaal. Niet zozeer omdat ik Nederland mis, maar omdat het hier in Sao Paolo al voor de 2e dag regent. Een mooi moment om weer wat belevenissen te delen.
Ik start waar ik gebleven was, surfcamp in Rio. Heb het daar super naar mijn zin gehad, bijna elke dag gesurft. 1 dag waren de golven te hoog, maar het was wel lekker om een keer wat rust te pakken. De laatste paar dagen heb ik flink wat golven gepakt, heel gaaf! Wel een keer de plank vol op mijn kop gehad en werd ook ff duizelig, dus toen maar snel naar de kant gepeddeld en ff gechilled in het zonnetje. Uiteindelijk ben ik tot donderdag daar gebleven, 3 dagen langer dan vast stond, omdat het daar te leuk was! 'S avonds keer naar een rapbattle geweest, aan het strand, helaas Portugees dus weinig van verstaan, maar leuk om keer te zien. Verder veel gebarbecued met gasten daar, vlees en kaasstokjes(verrukkelijk) en ook zo nu en dan een serie gekeken. Waren ook Amerikanen, en ja die lachen om de meest domme dingen, altijd een tandartsreclamelach op hun gezicht en te aardig voor een eerste ontmoeting, zoals: "hey!! Hoe gaat het., zo leuk om je te ontmoeten, blabla - vrij excessieve reacties dus, een juist beeld die ik had bij Amerikanen. Heb daar ook een rondleiding van een surfleraar(Hugo -local) gehad door de favela(lag achter het surfcamp, best veilig) 's Avonds overal mensen op straat, in elk straatje dat je loopt is muziek en op meerdere plekken kun je eten en/of drinken verkrijgen. Hugo legde ook een beetje de situatie uit in de favelawijken. Ik parafraseer hem: "er zijn 3 soorten groep mensen. 1: drugdealers, de baas in de favela, als je steelt, ruzie maakt, een vrouw lastig valt bij een bar o.i.d. maken ze je simpelweg dood. De 2e groep is de corrupte politie. Zij beheren het gas, water en het verkeer. De rest is wat "normaler". Momenteel heeft de politie de favela iets meer onder controle, vanwege de olympische spelen. De bedden zijn vaak prima, 1 keer op de lattenbodem gelegen, althans zo voelde het, maar gelukkig kon ik van bed switchen. Oja en muggen mogen mij graag, ik hen echter niet. Gelukkig van Hamburgers(deutchers) spray gekregen, aangezien ik redelijk onder de bulten zat en 1 nacht niet kon slapen en toen maar in de woonkamer ben gaan liggen. Dat ik niet kon slapen had eigenlijk 2 redenen, zoemen van die grote vrienden(muggen) en snurkende kerels, een nare eigenschap.. Na het surfcamp ben ik met 2 gasten(franse en engelse) naar Ipanema gegaan, waar we verbleven in een appartement. Die Franse kende een braziliaanse(Barbara) en zij regelde die kamer. Superaardig, gaf ons 's avonds een tour voor het uitgaan, pre-party en daarna een bar met salsa en funky music. Weer genoten van de caiparinhas uiteraard! Volgende dag gingen de Engelse en Franse naar een hotel, maar dat vond ik te duur. De Fransman ging nl. Een 17 daagse boottrip maken, omdat hij vliegen niet echt reizen vond", respect hiervoor, maar niets voor mij! Ik ben die dag int appartement gebleven, familiegerecht van Barbara gemaakt, voor mij een simpele pasta maarja de smaak was goed! Barbara had voor mij een hostel geregeld, zelfde als waar ik startte in copacobana. Ik had geluk, want eigenlijk waren mensen wachtende, maar omdat zij hostels regelt voor mij kon ze dit ook voor mij fixen, heel relaxt dus! Hostels waren vol, vanwege het voetbal.. De dag in Copacobana ben ik naar Jardim botanico teruggegaan, alhoewel eerst weer op het verkeerde terrein natuurlijk;p ik dacht nl dat ik al bij het park was, stond een groot hek, veel groen, maar wel 2 bewakers. Ik er langs op lopen, werd ik teruggeroepen. Wat vaags teruggeluld in het Spaans en toen lieten ze mij door. Totdat ik besefte dat het prive terrein was, allemaal luxe wagens daar, dus maar snel teruggegaan en ff gevraagd aan de bewakers of het wel Jardim Botanico was, niet dus;) smiddags nog ff genoten van de zon op het strand en toen rond 17.30 uur de bus richting sao paolo genomen. Kwam 23.00 aan in SP en maar een taxi genomen naar het hostel ipv 2 metro's, leek mij net iets veiliger. Verbazingwekkend genoeg regende het wel, maar desondanks volgende dag wel de stad ingeweest. Afgesproken met een braziliaans meisje, die mij de stad, een gigantische bibliotheek, een park en een markt liet zien! Wel grappig, want hadden afgesproken bij het metrostation, maar wist niet goed hoe ze eruit zag, gelukkig meteen de goede aangesproken.. In het centrum staan allemaal belachelijk grote architectonische, veelal saaie gebouwen. Daarna een hele zieke hamburger gegeten, dus geen Mac Donalds kwaliteit en daarna cafe in gegaan om brazilie-spanje te kijken. Deze wedstrijd was prachtig met alle Brazilianen, onder het genot van bier. Oja van de protesten nog niets gemerkt. Wel nog ff navraag gedaan hoe het nou zit.. Voornamelijk vanwege aankomend voetbal, waar belachelijk veel geld in wordt gepompt, terwijl bijv. De ziekenhuizen er slecht bij staan. Nog iets; in Brazilie heerst een democratie, maar stemmen is verplicht anders mag je het land niet verlaten, tenzij je een boete van 5 real betaald. Lekker krom dus;) Nou, ik ga mss maar eens een kijkje buiten wagen, want de hele dag binnen zitten is ook niet je-van-het! Do. Vlieg ik trouwens naar iguazu falls en daarna zie ik wel weer.. Ciao ciao!!

  • 01 Juli 2013 - 20:37

    Nick:

    nice! hoe is het met de dames ? ;)

  • 01 Juli 2013 - 20:43

    Lucie En Geert:

    Ha Maurice,

    Prachtig verhaal. Je gedraagt je als een echte toerist en zorgt dat allerlei dames zaken voor je regelen. Kortom, je hebt het goed voor elkaar.

    Veel plezier!!

  • 01 Juli 2013 - 21:13

    Verstrengelaar:

    Heb je nog foto's van je vriendinnen? haha

  • 01 Juli 2013 - 22:02

    Rogier:

    Ja, waar is het verhaal van die Franse? ;)

  • 01 Juli 2013 - 22:22

    Riet:

    Hallo Maurice,
    leuk verhaal. Jij beleeft wel het nodige daar; maar dat was ook de bedoeling.
    En je hebt het goed voor elkaar met dames die veel voor je regelen.
    We kijken met plezier uit naar je volgende reisverslag.
    Groetjes van Cor en Riet.

  • 01 Juli 2013 - 22:51

    Irma:

    Hoi Mauricje, had je toch een plank voor je kop! ;) Wat een mooie foto's deel je met ons, stoere zonnebril! Graag ook een keer zonder, kunnen we zien of je nog wel helder uit je ogen kijkt. Enne...........wie maakt al die foto's van jou? Wij vinden het super gaaf om je verhalen te lezen en kijken al uit naar de volgende avonturen. Wij gaan zaterdag naar Sint Maarten, jaja.............in Noord Holland, wij blijven toch maar wat dichter bij huis. Groetjes van ons allemaal uit het mooie Huissen.

  • 01 Juli 2013 - 23:23

    Stef Damen:

    Zo buurman, leuke verhalen allemaal, maar ik dacht dat je ging bekpekken in combinatie met af en toe werken! Waar zijn al die verhalen over het klussen en zwoegen in het regenwoud nou?? Je komt straks met een dikkere kop terug dan die van mij met dat gelurk aan die carpherinjas, of hoe dat grei ook maar heet!!! Hahaha ga zo door!! Ik ben trots op je!!!
    Groeten van de buurman!!!

  • 02 Juli 2013 - 22:27

    Siert En Lies:

    He Kanjer, zo als we kunnen lezen gaat het helemaal goed met je en geniet vooral van al die ervaringen. Wij zwoegen wel door hier in NL. We zien alvast weer uit naar je volgende belevenissen. Veel plezier.
    Gr S en L

  • 03 Juli 2013 - 00:10

    Jelmar :

    He Maurice,

    Leuk om je verhalen te lezen!
    Je maakt al heel wat mee. Hoop dat het weer daar snel weer opknapt!
    ....Lopen de dames er daar nog een beetje apeteitelijk bij of loer je alleen maar naar architectuur en parken?
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal en niet te serieus worden he:P

    Geniet ervan!


  • 13 Juli 2013 - 10:06

    Marian:

    Ha Maurice.
    Wij zijn weer teug van vakantie en heb ik je mooie verslag gelezen.
    Zo te zien geniet je enorm, behalve dan van de muggen.
    Hebben wij hier minder last van.

    Je broers zeggen met zijn lieve lach krijgt hij alles voor elkaar!!
    Toch fijn dat er weer van die aardige dames zijn die weer het een en ander voor je regelen.
    Kijk goed uit en blijf vooral genieten.
    Spreek je hopelijk binnenkort.
    Knuffel mam.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maurice

Actief sinds 04 Juni 2013
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 50271

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 20 Januari 2019

Argentina

06 Januari 2018 - 06 Februari 2018

India & Sri Lanka

01 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Thailand

12 November 2014 - 12 November 2014

Filipijnen

05 Juni 2014 - 09 Augustus 2014

Colombia, vrijwilligerswerk en reizen

12 Juni 2013 - 06 November 2013

Backpacken Zuid-Amerika

Landen bezocht: