Montevideo to Curitiba - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Maurice Janssen - WaarBenJij.nu Montevideo to Curitiba - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Maurice Janssen - WaarBenJij.nu

Montevideo to Curitiba

Door: Mauricio

Blijf op de hoogte en volg Maurice

09 Augustus 2013 | Brazilië, Curitiba

''Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen'' Gelukkig ben ik hier niet mee te vergelijken, aangezien ik afwijk van dat getal.
Ik ben blij dat ik jullie geografische kwaliteiten op de proef kan stellen en mijn reis enigszins een ecudatieve bijdrage levert. Pak de atlas er maar weer bij, want ik heb ditmaal meerdere nieuwe locaties in petto.
De Paus is aan mijn neus voorbij gegaan, kranten en journaal probeer ik te vermijden, wel jammer, want had graag het heilig boontje uitgehangen. En Koos, het koude kikkerland is momenteel tropisch hoorde ik, dus dat maakt het iets aantrekkelijker om ooit terug te keren!

Montevideo
Het nachtleven heb ik daar meegemaakt en is daar toch net iets anders dan in Nederland. Men gaat namelijk pas om 3 uur('s nachts) naar de club tot 9-10 uur.. Niet ideaal wat mij betreft, aangezien ik de volgende dag pas om 17.00 uur op stond en rond 6 uur aan het 'ontbijt' begon, zonde van de zondag! Het gekke was overigens dat om 3 uur er een gigantische rij stond, dus de meesten waren binnen rond 5 uur.. Wij hadden echter geluk, want op een of andere manier mocht een bewaker ons en waren we binnen 1 minuut in de club.
Bij mijn nieuwe host heb ik veel traditioneel voedsel genuttigd, van empanadas tot koffie en toetje MET dulce de leche (een zoet, bekoorlijk gerei).
Na Montevideo ben ik naar Punte del Este (atlastijd) afgereisd, een schamele 3 uur met de bus. Hier had ik een couch geregeld en het plan was dat ik voor 9.30 daar zou zijn. Je raadt het al.. Op de een of andere manier was ik er weer ingeslaagd om in Montevideo naar het verkeerde busstation te gaan, waardoor ik dus een andere bus moest pakken om naar het juiste station te gaan en ook nog eens een taxiritje. De afgesproken tijd was dus onmogelijk om te halen, aangezien ik alles strak had 'gepland'. Het probleem was echter dat zij boodschappen gingen doen en de hele dag niet thuis waren. Wederom heeft mijn Nederlandse identiteit en vertrouwelijke gezicht mij weten te redden en waren zij bereid om de sleutels te verstoppen zodat ik hen huis kon binnentreden. Grandioos dat sommige mensen zo gastvrij zijn, een nobel gebaar dat mijn borstkas omarmt.
Die dag heb ik de omgeving verkend, wat een luxe daar.. allemaal stinkend rijke Brazilianen en Argentijnen die daar een zomerhuis hebben, want in de zomer is dit the place to be; bikinibeach it's called. Nouja kennelijk dus alleen in de zomer, want de enige bikini die ik heb gezien, hing in een winkel. Diezelfde dag had ik direct vrienden gemaakt, met een zwerfhond. Dat irritante mormel bleef mij een halfuur volgen. Ik probeerde hem nog af te schudden, de straat over te steken, duinen in te rennen, maar nee hij bleef mij volgen totdat hij andere honden vond, tot mijn grote vreugde!
'S avonds kwamen eindelijk mijn hosts thuis (Anibal en Mia), superrelaxte, goed-Engels sprekende lui! Bij sommige couchhosts ontbreekt nogal de nodige kennis aan Engels. 'S Ochtends ben ik met Anibal naar 'the woods' geweest, zoals hij dat zo mooi zei. Waren meer duinen met wat naaldbomen voor mij, maar het was lachen! Beetje gestruind, hout gesprokkeld voor de kachel, want het was daar in huis tamelijk fris. Verse limoensap gemaakt, niet te vergelijken met die zure 'troep' uit Nederland. 's Middags moesten zij weer weg en ben ik zelf weer op pad gegaan, na wat tips van hen. Mooie tocht gemaakt en alle hotspots gezien. Die avond dan ook maar besloten om te vertrekken naar Porto Alegre(Brazilie). Helaas heb ik geen afscheid van hen kunnen nemen, aangezien zij later thuis kwamen.. Er kwamen die avond nog 3 Colombianen als couchsurfers, die ik binnen heb gelaten (Mia En Anibal vertrouwden erop dat ik wel wist of ze te vertrouwen waren). Nog even wat van hun cultuur kunnen meepikken!

Porto Alegre
Een keer op tijd aangekomen bij mijn nieuwe couch! Ik zou met haar de stad verkennen, maar zij had onverwachts een sollicitatiegesprek. Het mooie was dat ze de baan kreeg, mede omdat ze vertelde dat ze een couchsurfer had momenteel! Als klap op de vuurpijl trakteerde de 'baas' ons ook nog op een lunch, een goed begin in Brazilie. Daarna toch nog een busexcursie kunnen doen. Ik voelde me een standaard tourist, rondtouren in een open bus en foto's maken. Die avond een gastronomisch hoogtepunt gehad met traditionele dans en muziek erbij. Een bourgondische maaltijd, vlees, vlees en nog eens vlees. 14 Verschillende soorten, van kippenhart tot schapenvlees aan een spies, onbeperkt. Hier was ik echt aan toe, want al dat vegetarische spul kwam mij onderhand de strot uit. Verder ben ik ca. 3 dagen gebleven in Porto Alegre, wat parken bezocht en veel lekkers gegeten, bijv. pastel met smeltkaas, kip, gehakt, mais, paprika, ui en saus. 's Avonds wat cocktails geprobeerd, gemixt op zijn Martijns, oftewel alles door elkaar.. Nieuw voor mij was: een chocoladecreme cocktail, heerlijk!!
Oja ik ben trouwens ook nog op een Braziliaanse zender geweest, live. Er werd een filmopname gemaakt in het restaurant waar wij zaten te eten en toen liep ik vrolijk voorbij met een goed gevuld bord eten. Ik zou zomaar een celebrity kunnen worden in Brazilie.

Florianopolis
Zonder problemen aangekomen om 5 uur 's nachts op het busstation in Floripa. Wederom goede uitleg gehad, dus zonder problemen mijn nieuwe couch gevonden. Maar goed ook, want de bewegwijzering in Brazilie is om te huilen; dat wordt nog wat met het WK. En dan spreek ik nog Engels en Spaans, ik wens de bezoekers veel sterkte! Het gaat een topjaar worden voor de taxidrivers, oplichters! (al 2x ervaren dat ze rondjes reden, maarja kun je helaas niets tegen doen)
Maargoed, ik verbleef daar in een appartement met 1 gast en 2 dames, momenteel ook een Duitse couchsurfer. Die ochtend eerst nog ff een paar uur geslapen, hij had geen probleem om even vroeg op te staan(5 uur), superchill dus. Daarna met zijn vieren naar een van de bekendste stranden geweest. Een gave rotswandeling gemaakt, een prachtig uitzicht gehad en cocada(soort gebakken anijs) gegeten!
Ik ben in totaal daar 4 dagen geweest, 3 keer naar het strand geweest, 1 dag gehiked door bergen en duinen, meerdere uitzichtpunten bezocht. Die dag wilde ik nog afsluiten met windsurfen, maar het huren van een plank was belachelijk duur en de wind was niet perfect, dus maar besloten om te gaan stand-up-paddle surfen. Best lastig, maar geinig om een keer te ervaren hoe Pocahontas de rivieren bevaart. Overigens mijn eerste pinguin gezien, helaas drijvend, dood. Verder natuurlijk even een paar uur genoten op het strand, aangezien ik dat strand hoogstwaarschijnlijk nooit meer zal bezoeken. ´s Avonds twee keer gegeten op de Universiteit van mijn host, met een pas van een roommate, ideaal want het kost maar 0,50 eurocent.. Echter was het voedsel niet perfect, met name het vlees dat smaakte naar afwasmiddel, maar verder was het prima eetbaar! Wat ik ook niet zal vergeten is een dessert van een huisgenoot, chocolade met leite condensado(zoet, stropig spul), lekkerste toetje ooit. Over het algemeen een zeer leuke tijd hier gehad, veel gelachen met de huisgenoten en allerlei ´foute´ Portugese woorden geleerd!

Curitiba
Na een busreis van 4 uur door een pracht van een landschap, langs rivieren en omringd door groen berglandschap stond mij een nieuw avontuur te wachten in Curitiba. Had afgesproken met een dame die ik had ontmoet in het surfcamp in Rio de Janeiro. Ze bleek echter al wel 34 jaar te zijn, wat ik nauwelijks kon geloven.. Maar geen probleem, want ze pikte mij op bij het busstation (kon dus eindelijk een keer geen verkeerde bus nemen). Die avond even wat biertjes geproefd, eindelijk fatsoenlijk bier, want het bier in FLoripa smaakte naar water. De volgende dag met haar eerst naar ´the gym´geweest, want dat is hier heilig voor sommigen. Daarna een museum bezocht, mijn tweede alweer.. en gek genoeg vond ik deze nog interessant ook. Er was namelijk een expositie van Escher; de rest van het museum grotendeels geskipt.. 1 uur in een museum besteden is namelijk lang genoeg. ´s Avonds bij haar gegeten en een nieuw fruitsoort getest in de vorm van jam: ´goiaba´, een zoet fruitsoort.
Ik ga zo met haar en een vriend naar een bar..so let´s see how they party here!

Even een impressie van mijn couchsurfervaring, geweldig dat reizen:

''Maurice is a lovely guy with a genuine smile and a heart of sincere joy to
share. He is also a fabulous chef with a taste for delicious colorful foods
and creative dishes. He cooked us a wonderful dinner one night! Wonderful!!
We sincerely hope to see you again in the summer, and all the best wishes
as you journey around South America.''
Mia and Anibal - Punta del Este

''Maurice was an AWEsome surfer, with a capital A, W, E! He was kind,
considerate, and very easy to hold a conversation with. We met each other
through Mario, a mutual CS friend, and attended Club 69 on Friends Day in
Argentina! Host this Hollander because you won't regret it! (And he makes
some mean scrambled eggs!) Stay in Touch Maurice, and thanks for the great
experience!''
Lance - Buenos Aires

ps. Femke en Nienke, leuk dat jullie mijn verhalen ook lezen en ga inderdaad maar vast geld bij elkaar sprokkelen;)!

abraços

  • 10 Augustus 2013 - 08:46

    Lucie En Geert:

    Mooi verhaal weer, Maurice. Scrambled eggs? Vakantieroerei van de camping bedoelen ze. Wat een heerlijk leventje zo al zwalkend van de ene grens weer naar de andere. En wat een leuke ervaringen. Weer een verkeerde bus? Vergeet niet als je terug naar Nederland gaat het goede vliegtuig te nemen, zodat je niet ergens in Moskou terecht komt. Veel groetjes van ons.

  • 10 Augustus 2013 - 10:14

    Marian:

    Lieve Maurice ,
    Het is wederom leuk om je verslag te lezen.We kijken er niet meer van op, dat je weer iets hebt gemist of de verkeerde bus hebt gepakt.Het hoort gewoon bij jou...Tot nu fijn, dat het altijd weer goed is gekomen.
    Wat geweldig dat je zo gastvrij wordt ontvangen.Ik kan me niet voorstellen dat wij in Nederland zo zijn.
    Prachtig, dat er enkele mensen zijn die voor en over jou wat hebben geschreven.
    Ik weet natuurlijk wel dat je zo bent.Wij missen nu thuis wel je kookkunst ,vooral je verrassende recepten.
    Maar dat ga je straks natuurlijk weer heeeel vaak voor ons doen!!
    Je bent alweer 2 maanden weg,gaat toch snel.Wij hebben de vakantie erop zitten.Maandag beginnen de scholen weer. Ik heb gelukkig nog heel lang vrij,voelt nog steeds geweldig.
    Hier in Huissen hebben we al de eerste herfstverschijnselen.De bomen laten al van alles vallen .Volop vegen/poetsen dus. Luizen preventie heeft nog niet echt geholpen.
    Vandaag zijn W en W 40 jaar getrouwd ,even aan denken dus. Wij gaan 16 aug nog even naar het Veluwemeer. De mannen willen nog een poging doen om te surfen.
    Ik zie nog geen nieuwe foto,komen zeker nog?

    Nou Maurice, we spreken elkaar wel weer binnenkort.
    Knuffel vanuit Huissen van ons allen

  • 10 Augustus 2013 - 11:26

    Riet:

    Hallo Maurice,
    wat hebben we weer genoten van je reisverslag. Wij vinden het ongelooflijk wat jij zoal beleefd.
    Het engels woordenboek heb ik erbij gepakt om de vertaling goed te begrijpen; dat is nl. al heel
    lang geleden voor mij. Wat zijn de mensen vol lof over jou. Leuk.
    En de tijd vliegt voorbij. Geniet er nog lekker van en tot de volgende keer.

    Lieve groet vanuit Zevenaar.

  • 10 Augustus 2013 - 14:27

    Marry:

    Ha die Maurice,
    We lezen met heel veel plezier je verslag. Wat maak je allemaal mee en wat een indrukken doe je op!
    En dan ben je nog niet op de helft van je reis. Een goede voorbereiding is zeker wel noodzakelijk voor zo'n onderneming en dan nog ................... Maar we lezen wel, dat dat gewoon bij jou hoort.
    Ook wij hebben onze vakantie erop zitten. Hebben mooi weer gehad en zijn weer aan 't werk. Jij zult straks niet meer weten wat dat is!
    We kijken uit naar je volgende verslag. Het ga je goed!
    Groetjes uit Terschuur

  • 10 Augustus 2013 - 15:39

    Helma Van Essen Van Viegen:

    Maurice.......wat bijzonder!! dat jij dit meemaakt.Heel leuk pm te lezen.
    Heel veel reisplezier nog ......doe voorzichtig.
    groeten Helma

  • 10 Augustus 2013 - 15:39

    Jan En Thea :

    Hoi Maurice ,
    Net je verslag weer gelezen, je schrijft heel leuk,je kunt altijd nog boeken gaan schrijven over je avonturen als je straks nog geen baan hebt.

  • 10 Augustus 2013 - 19:04

    Thomas:

    Mooi verhaal Janssen!!

  • 11 Augustus 2013 - 13:24

    Koos Meeuwsen:

    Maurice,

    je hebt wederom een mooi reisverslag geschreven.
    Ik begin me wel een beetje zorgen te maken om jouw lichaamsgewicht. Maar ja de weegschaal daar zul je wel laten rusten. Dan kan de weegschaal in de Loostraat zich vast opmaken voor een buitengewone ervaring !
    Inmiddels heb ik even van de rust van het Franse platteland mogen genieten. Een tegenstelling met jouw wervelende leven in Zuid-Amerika.
    Huissen begint zich ook klaar te maken voor een bescheiden bruisend leven: boekenmarkt en de druivenfeesten bij Mea Vota (tuinbouwmuseum) ergens in de maand september.

    Nog veel plezier met je verblijf buiten het vertrouwde Nederland.
    Intussen vraag ik me ook nog af of je weet wat een dag- en nachtritme is. Maar je bent jong en je wilt/kunt wat.
    Groeten vanuit het middelpunt van de wereld........

    Koos

  • 11 Augustus 2013 - 16:55

    Wendy En Cor:

    Hoi Maurice,

    Je hebt weer een mooi reisverslag gemaakt!
    En de verkeerde bus... we kijken er niet vreemd meer van op.
    Je kunt op de kaart ook mooi jouw route volgen.
    Nu op naar Argentinië!
    Michelle en Chris zijn weer terug van Frankrijk en Spanje.
    Chris is nog aan het uitslapen van de lange busreis.
    Daar weet jij natuurlijk alles van.
    Groetjes van ons allemaal!
    Wendy

  • 12 Augustus 2013 - 17:20

    Alie En Frans Van Keulen:

    Beste Maurice,
    Met veel belangstelling jouw verhaal gelezen. Geweldig om zoveel mee te maken. We hebben nog wel enkele vragen. Ging de vergelijking met de ezel nu alleen maar mank betreffende het getal?
    Wat zijn foute Portugese woorden, betreft dat de spelling? Ben je al zo goed in het Portugees dat je anderen kunt corrigeren?
    Wat bedoel je met strakke planning? Het lijkt volgens ons meer op een losbandige planning.
    We wensen je nog veel plezier en kijken uit naar je verdere avonturen.
    Groeten Frans en Alie.

  • 13 Augustus 2013 - 14:01

    Gerrie Van Boxtel:

    Via je moeder me aangemeld en nu bovenstaand verslag gelezen. Leuk om te lezen! Ik blijf je volgen en ga nog terug lezen. Groetjes Gerrie

  • 18 Augustus 2013 - 18:50

    Ties En Annelies:

    Ha Maurice,
    Prachtig reisverslag weer, wat heb jij een schrijverstalent!
    Wat is ons landje nietig als je leest welke afstanden jj aflegt om een paar kustplaatsen te gaan bezoeken. En dan zit je pas in een "uithoekje" van Brazilië. Zou je hier nog wel kunnen wennen in dit kleine landje?
    Blijf genieten daar!
    Groetjes,
    Ties en Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maurice

Actief sinds 04 Juni 2013
Verslag gelezen: 612
Totaal aantal bezoekers 50248

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 20 Januari 2019

Argentina

06 Januari 2018 - 06 Februari 2018

India & Sri Lanka

01 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Thailand

12 November 2014 - 12 November 2014

Filipijnen

05 Juni 2014 - 09 Augustus 2014

Colombia, vrijwilligerswerk en reizen

12 Juni 2013 - 06 November 2013

Backpacken Zuid-Amerika

Landen bezocht: