1 Laatste verslag van het geweldige jaar 2013! - Reisverslag uit Lima, Peru van Maurice Janssen - WaarBenJij.nu 1 Laatste verslag van het geweldige jaar 2013! - Reisverslag uit Lima, Peru van Maurice Janssen - WaarBenJij.nu

1 Laatste verslag van het geweldige jaar 2013!

Door: Mauri

Blijf op de hoogte en volg Maurice

30 December 2013 | Peru, Lima

Krankzinnig, tracht ik te ontvluchten van koud- en nieuwjaar uit Nederland, zijn de temperaturen nog aanzienlijk tropisch voor een karakteristieke Hollandse winter. Worden die boerenkoolstampotten en snerwtsoep nog wel bereid worden of zitten jullie al aan een frisse lentesalade met een roseetje erbij? Enfin, bofkonten, geniet van deze bijzondere jaarwisseling, want volgend jaar zal Yeti de sneeuwman ons waarschijnlijk volop belagen met hagel, ijs- en sneeuwstormen.

Dezer dagen heb ik onder andere het noorden en het zuiden van Lima verkend. Een gigantische stad met maar liefst ca. 8 miljoen inwoners. Alsmede een andere provincie bezocht, Callao, waarbij we een zeer luxe wijk zijn ingeweest met prachtige kapitale huizen, rijk gedecoreerd en met een uniek uitzicht op de zee.

Rauwe vis is niet voor mij weggelegd, maar aangezien ik in Zuid-Amerika ben sta ik overal voor open. Zodoende ook concha negra op, oftewel schelpdieren. Zag er behoorlijk onsmakelijk uit in combinatie met uien, witte mais en zoute pitten.. De geur was ook niet erg aangenaam, maar de smaak mocht er wezen. Alhoewel ik toch liever een goed stuk Argentijns vlees verkies.

Kerstavond en die dag toch heel anders doorgebracht dan in Nederland. Eerst was het plan om naar het strand te gaan, maar het was erg grijs, dus hebben we besloten om cadeautjes (speelgoedautootjes, poppetjes, haarclipjes, etc.) te kopen voor arme kinderen op straat. Een heel bijzonder goed gevoel gaf dit en de meesten waren ook superdankbaar. Daarna 's avonds naar Mayra's (vriendin van Vane) huis gegaan om daar ook nog cadeautjes weg te geven aan 100 kinderen! Haar ouders doen dit nl. erg jaar, chocolademelk en een voedselpakketje, super! Die avond met haar ouders en familie kerstmaaltijd gehad, om 24.00 uur, wat hier de traditie is. Om 24.00 uur barstte het overigens van het vuurwerk, natuurlijk altijd mooi.
Eerste en Tweede Kerstdag met een aantal mensen op Skype gesproken, erg leuk! Het leek net een sprookje, ik met mijn kerstmuts en jullie met de sneeuwwitte gezichtjes. 'S avonds een heerlijke ''lomo saltado'' bereid samen met Vane's vriendin, wat verrukkelijk was! Wijntje erbij en daarna ben ik nog even naar het hostel geweest waar ik voorheen verbleef om daar wat vrienden te bezoeken..
Tweede Kerstdag 's middags gezellig gegeten met het personeel uit het Loki hostel, lams kebab! 'S avonds heb ik gekookt voor Vane en haar vriendinnen, een goede pasta met veel verse groenten. Het was zo lekker dat ik te enthousiast tekeerging met als resultaat, een paar uur misselijk rondstrompelen en met buikpijn op bed liggen..
Desalniettemin was het een hele leuke en speciale kerst voor mij! Dank hiervoor, Mayra, Mafe en Vane!!

De auto's zijn hier nooit in topstaat, maar laatst heb ik een erg creatieve vorm van afslaan waargenomen.. Ik wilde een zebrapad oversteken, maar toen kwam er een truck aan, waarbij de bijrijder zijn hand uit het raam stak, oftewel hen richtingsaanwijzer en ik dus maar even moest wachten. Ongelooflijk!

Het Catelaanse woord 'vamos' heeft mij aan het filosoferen gebracht. Elke keer als er wordt geroepen vamos, duurt et minimaal 30 minuten voordat we daadwerkelijk 'vamos', oftewel gaan..De context doet er niet toe, of het nou om een film kijken gaat of naar buiten gaan voor een activiteit. Of dit nou een typische vrouweneigenschap is of dit in de genen van de Latijn- Amerikanen zit, durf ik niet te zeggen.. Ik vind het i.i.g. een verraderlijk en lichtelijk onbetrouw woord.

Een aantal dagen zijn we naar het strand geweet, een publiekelijk strand, maar dan iets meer voor de welvarenden, 1 uur van Miraflores vandaan. Voelde meer als een prive strand.. Een muziektent erbij, salsa en house, fijn om daar wat dagen door te hebben gebracht. Toen we daarheen reden besefte ik pas hoe groot Lima eigenlijk is.. hetgeen dat je als toerist niet opmerkt.
De juiste restaurants weten zij hier ook wel te vinden, van hamburgers, tot biefstuk met champignons en groene asperges! Heerlijk!
De laatste zaterdag van het jaar 2013 uiteraard goed gevierd, tenslotte was dit een uniek en zeer leuk jaar voor mij, champagne kon dan ook niet ontbreken, met afsluitend bierpong in loki Lima hostel! Bier leidt de volgende dag tot luiheid, maar een ideaal moment om relaxt een film te kijken, i.p.v. met mijn broertjes of vrienden nu met mijn amigas hier.

ps. Mijn boek is inderdaad op den duur uit, waarschijnlijk 25 februari;) Alhoewel ik nooit een boekenwurm ben geweest, ben ik het nu toch gaan waarderen, dus wie weet begin ik ooit weer aan een nieuw boek..
Met oud en nieuw ga ik inderdaad naar het strand, even iets anders dan tussen de rotjes, potjes en babypijltjes door te moeten rennen om de overkant van de straat te bereiken.
Koos, mooi dat er nog voldoende werk wordt aangeboden, dit doet mij vreugde en geeft mij wederzijds geen schuldgevoel dat ik direct moet terugkeren om mijn vaderland te redden. De tegenstellingen op sociaal-economisch gebied zijn duidelijk te merken, voornamelijk als ik ietwat buiten de toeristische zone treed. Menigeen toerist zal dit niet doorhebben, omdat zij enkel in de toeristische ogenschijnlijke perfecte Lima komen, maar erbuiten zie je het 'werkelijke' Lima. Dat toch eigenlijk vrij sober oogt, weinig tot geen groen, troep op straat, slechte tot onverharde wegen, onafgebouwde huizen etc.
Nou, kijk eens aan: Fam. Harmsen van harte proficiat!! Een betere troost kan ik mij inderdaad niet voorstellen. Geniet er maar goed van, want voordat je het weet staat zij op Schiphol om een continent te verkennen;)

Nogmaals, een hele fijne jaarwisseling!!

  • 31 December 2013 - 10:35

    Hans En Marian:

    Maurice

    Zo, op de drempel van 2013 en 2014 toch nog even een bericht van jou te krijgen, doet ons goed.
    Nu weten we tenminste hoe jij je tijd doorbrengt want dat was voor ons even een verrassing.
    Grapje, want we hebben onlangs nog met elkaar geskypet.
    Het was me het jaar wel! Jij weet er ook alles van.

    Wat me telkens opvalt is je geweldig leuke stijl van schrijven.
    Boeiend om te lezen, dus ga daar mee door!
    Ben benieuwd waar je volgende boek over zal gaan ...

    Voor jou eveneens een fijne jaarwisseling en een gezond begin!

    Groeten vanuit Huissen,

    je liefhebbende ouders


  • 31 December 2013 - 10:54

    Koos Meeuwsen:

    Maurice,

    Van deze kant van de aardbol ook een fijnejaarwisseling toegewenst.

    Als het met het weer hier zo doorgaat, blijft de boerenkool op het land pronken. Ik geloof zelfs dat deze wintergroente op jouw thuiskomst zit te wachten. Kun jij genieten van een zeer volgroeide boerenkool !

    Ooit was ik lid van de Huissense Badminton Club. HBC krijgt denk ik binnenkort en nieuwe afdeling:
    Huissen Bierpong Club. Met jouw ervaring moet deelname een peulenschilletje zijn...Wie weet wordt het nog wel een olympische sport.....en ga jij scoren.

    Intussen heb ik dit verhaaltje even onderbroken. De scouting Huissen-Zand kwam langs. Ik ben weer wat appelbollen rijker en een aantal euro's armer. Maar.. het is voor het goede doel; Scouting Huissen-Zand.
    Over goede doelen gesproken, mooi dat jij deel kon nemen aan het uitdelen van cadeau's aan de minderbedeelden. Lijkt me wel een aparte ervaring.

    Intussen kan ik je vertellen dat je moeder bijna een hartverzakking kreeg van mijn suggestie om ook even Curaçao aan te doen. Ze zag je datum van thuiskomst alweer opschuiven.
    Mijn opmerking dat je dan in ieder geval binnen het Koninkrijk der Nederlanden bent kwam niet aan: verdween als sneeuw voor de zon.

    Van deze kant tenslotte het allerbeste allerbeste voor 2014.
    Intussen hoor ik hier de ene knal na de andere en ruikt het buiten niet naar erwtensoep maar naar afgestoken vuurwerk.

    Groeten uit het " knalgoede" stadje Huissen,

    Koos

  • 31 December 2013 - 16:49

    Willy:

    Hoi Maurice,
    Nou dat weet je dan ook weer, het kerstvieren in andere landen. Wat een prachtig idee om kadootjes te gaan uitdelen. Nooit gedacht dat men, dat daar voor elkaar over heeft. Mooi voor jou om daaraan deel te nemen. Wat betreft de jonge Harmsen, als die een aardje naar haar vaartje heeft, dan kan ze wel effe naar jou toe komen. Maar het is nog te vroeg, hoewel het natuurlijk een wonderkind is!!!!!! Met mijn genen, zeker weten!.
    En van die genen gaat ze beslist NIET reizen.
    Nog even voor jou; een hele bijzondere en prettige jaarwisseling daar verweg!!! en wij toasten alvast op jou.
    Laatste dag van 2013; en veel succes in 2014, we denken aan jou daar in dat verre, verre land.
    Groetjes Willy

  • 31 December 2013 - 17:29

    Alie En Frans:

    Weer genoten van je fantastische verhalen. Hopelijk fantaseer je ze niet. Wat moet dat heerlijk zijn om in de situatie te zijn om minderbedeelden te kunnen helpen. Wat ons enigszins verontrust is je opmerking dat je "waarschijnlijk" 25 februari terugkomt. Hoezo waarschijnlijk? We worden er een beetje kregel van. Vanuit het qua klimaat milde Didam wensen we je nog een fijn vervolg van je avonturen en een goede jaarwisseling.
    Groeten Frans en Alie

  • 01 Januari 2014 - 14:10

    Ties En Annelies:

    Ha Maurice,
    Vanuit een zonnig(!) Elst wensen we jou een heel mooi nieuw jaar toe.
    Heel bijzonder om Kerst en Oud en Nieuw daar in het verre Amerika te kunnen vieren, je bent echt een bofkont!
    Vanmiddag hebben we een Nieuwjaarsborrel bij Wendy en Cor. Daar gaan we zeker ook op jou proosten!
    Maurice, blijf genieten daar, want het is zo de 25e februari, of begin je al weer te twijfelen..........
    We wachten gewoon af....
    Groetjes,
    Ties, Annelies en Martijn

  • 05 Januari 2014 - 16:41

    Wendy:

    Hoi Maurice,

    Heb je het oude jaar goed uitgeknald met spetterend vuurwerk?
    De oliebollen en appelflappen waren weer heerlijk.
    Nieuwjaarsdag hebben we bij ons op de Zandkamp gevierd met de familie.
    Jammer Maurice, je hebt alle lekkere hapjes gemist, met op het laatst natuurlijk de bitterballen
    van je tante. Luuk heeft toen jouw portie natuurlijk maar opgegeten.

    Een heel gezellig, warm, liefdevol Nieuwjaar toegewenst van ons allemaal!
    Groetjes, Wendy en Cor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maurice

Actief sinds 04 Juni 2013
Verslag gelezen: 593
Totaal aantal bezoekers 50252

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 20 Januari 2019

Argentina

06 Januari 2018 - 06 Februari 2018

India & Sri Lanka

01 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Thailand

12 November 2014 - 12 November 2014

Filipijnen

05 Juni 2014 - 09 Augustus 2014

Colombia, vrijwilligerswerk en reizen

12 Juni 2013 - 06 November 2013

Backpacken Zuid-Amerika

Landen bezocht: