Mancora to Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Maurice Janssen - WaarBenJij.nu Mancora to Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Maurice Janssen - WaarBenJij.nu

Mancora to Lima

Door: Mauricio

Blijf op de hoogte en volg Maurice

24 December 2013 | Peru, Lima

''De wereld is een boek, wie niet reist, leest slechts een bladzijde''. Bij deze uitspraak van de wijze Romeinse filosoof Augustinus sluit ik mij graag aan, een extra argument om hier 2 maanden langer te verblijven. Mijn nieuwe einddatum is trouwens 25 februari, dus voordat de maon boven Angere schien;) Een kleine verandering in mijn reis is dat ik 6 dagen Miami erbij heb kunnen plakken, heel vet!

Het zwaarste gedeelte van mijn reis zit er inmiddels op, 4 weken werken in Mancora. Een opluchting voor mijn hart.
Desalniettemin heb ik daar een toptijd gehad, qua mensen, vermaak en qua sfeer! Die maand vloog voorbij.. Ook al waren er weinig activiteiten buiten het hostel, binnen het hostel was iedere dag iets te beleven. Bijvoorbeeld olympische waterspelen, strijden tegen andere teams, met games bestaande uit: touwtrekken, een waterballon overgooien, een bommetje maken en een zwemwedstrijd. Een aangename bezigheid, waarbij ik en mijn 2 andere teamgenoten de prijs in ontvangst mochten nemen, een prachtig t-shirt.
Verder heb ik vele leuke themafeesten gehad, veel bierpong gespeeld en erg veel gelachen met de mensen met wie ik werkte!
Oja, op een dag was ik op het strand, eigenlijk bijna iedere dag maargoed, ik had het geluk een walvis te spotten die aan het springen/dansen was in de zee, heel bijzonder om zo'n enorm zoogdier in het echt te zien!

Zoals jullie al wisten ben ik weer terug in Lima bij mijn sprookjesliefde, voorheen grijs, de lucht. Momenteel is het hier zomer, dus nu is er blauwe lucht en staat Lima volop in bloei. De vele, kleurrijke bloemen waren een gemis tijdens mijn reis, dus dit maakt mij extra blij! De veilige, toeristische, welvarende buurt waar ik verblijf heet Miraflores, letterlijk vertaald: Kijkbloemen. Dit verklaart dus een hoop..Kennelijk kennen ze hier het woord bezuiniging nog niet, aangezien het stikt van de bloemen!
Mijn busreis was overigens zeer comfortabel (18 uur). Ik heb een keer gekozen voor cama, in plaats van semi-cama. Oftewel een 160 graden stoel en een stuk breder dan de normale stoelen, dus heerlijk kunnen slapen.
Het voelt momenteel alsof ik weer aan het couchsurfen ben, aangezien ik bij een vriendin van Vane verblijf. Haar katten en hondje begroeten mij als ik binnenkom, haar huissleutel heeft ze laten kopieren en ik kan doen en laten wat ik wil. Ik voel me dus weer helemaal thuis! Ook interessant om een keer het vrouwenleven te observeren in Zuid-Amerika. Ik trek namelijk veel op met 2 vriendinnen van haar, superaardig en erg grappig en gek:) Een paar keer met hen uitgeweest, uit eten en 's avonds dansen, wensballonnen gemaakt en Lima 's avonds verkend met de auto. Velen zeggen: ''Lima is saai'', oneens, je moet de juiste plekken weten!
Uiteraard zo dankbaar dat ik ben, heb ik haar tuin onder handen genomen, aangezien dit een wildernis was. Heerlijk om weer even in een tuin te werken, dus Luuk wees niet gevreesd ik ben nog capabel genoeg om jou te helpen straks;)

Aangezien Vane een aantal dagen moet werken ben ik soms alleen thuis, maar hier heb ik totaal geen problemen mee, het voelt net alsof ik op mezelf woon.. heel relaxt, zo nu en dan een serie kijken, lekker eten bereiden en op zijn tijd een siesta. Ook voor hen kook ik af en toe, omdat ik dat ook heb gemist de afgelopen tijd.

Vandaag een mooie fietstocht gemaakt langs het strand in de frisse buitenlucht, natuurlijk niet zo fris als in Nederland momenteel, want daar zullen ondertussen de ijspegels al aan de auto hangen, de bevroren spinnenwebben rondzweven en zijn de donkere, duistere dagen aangebroken. Wat immers ook zijn charme heeft, maar ik eigenlijk niet echt mis. Ook heerlijk gegeten in de middag, met Vane en mijn toekomstige schoonmoeder, nee grapje, maar het gerecht was: vlees!!! Chorizo, kippenhart, koeienlever en kip! Verrukkelijk!

Ik kijk erg uit naar de komende dagen, kerst en oud-en nieuwjaar op een ander continent, alhoewel Kerstmis niet zeer veel voor mij betekent. Het enige wat ik wel met kerst heb is samen zijn met anderen, familie en vrienden. Dit jaar mag dit niet zo wezen, maar volgend jaar hopelijk wel weer! Aangezien ik niet in Nederland kan zijn, maar tegenwoordig wel de mogelijkheid bestaat om contact te hebben via de computer zou ik graag willen skypen met kerst. Mochten jullie de beschikking hier toe hebben, graag! Ik zal een aantal keren aanwezig zijn op skype, alhoewel ik geen tijden durf te beloven..

Mijn plan is om 3 januari Lima te verlaten om terug te keren naar Mancora voor 2 dagen en daarna verder te reizen naar Ecuador, waar ik doorheen zal rushen in 1 week, aangezien ik graag naar Colombia wil, waar ik hopelijk andere gasten ontmoet die ik heb leren kennen in Mancora.

Ik wens jullie alvast hele fijne dagen toe, een vrolijk Kerstmis en een gelukkig nieuwjaar! Hopelijk spreek ik jullie nog even op skype voor 2014.

Lieve groeten en een knuffel voor eenieder:)



  • 24 December 2013 - 08:49

    Hans En Marian:

    Ha Vrijbuiter!
    Hier alles goed .
    Dit jaar geen ijspegels maar veel wind en 11 graden.
    Door de kerstverlichting krijg je wel het kerstgevoel.
    Omdat we je kookkunst moeten missen gaan we dit jaar maar gourmetten.
    Andere reden is dat we heel druk zijn geweest . Huis oma leeg maken, Jose helpen verhuizen,in het huis van Luuk nog steeds werk en af en toe werk ik ook nog ff.
    Met de kerstdagen hopen we even te kunnen rusten alhoewel ik eerste Kerstdag werk.

    Maar we genieten nog steeds,we hebben al geaccepteerd dat je nog 2 maanden langer weg blijft maar doe me een plezier en stel het niet nog 'n keer uit!!!!!!!!
    Ik snap dat je daar langer blijft en gun het je ook maar toch...........
    Op een gegeven moment zul je het boek toch wel uit hebben.
    Of begin je dan weer aan een nieuw boek??
    Maar dan in Nederland.

    Ik ben benieuwd hoe daar de Kerst wordt gevierd,zijn de mensen daar nog erg gelovig?
    Lijkt me een ander gevoel te geven bij deze temperaturen
    Oud en nieuw wordt waarschijnlijk een strandfeest met vuurwerk???
    Fijn dat je weer wat foto's hebt doorgestuurd, via het verslag kunnen de oudjes weer mee kijken aangezien velen van ons geen FB hebben.

    Voor ons vanavond weer verse worst met witbrood en beschuit met muisjes.
    Toch 'n stukje vlees!
    We denken natuurlijk aan jou met de feestdagen. Jij geniet daar in ieder geval. Tot eerste kerstdag met het skypen.

    Knuffel mam en pap.



  • 24 December 2013 - 09:10

    Geert En Lucie:

    Hoi Maurice,

    Leuk weer wat van jouw hand te lezen en te zien. Moet een hele belevenis zijn om kerst en oud en nieuw in het echte zonnige zuiden te vieren. Colombia is op sommige plaatsen nogal crimineel, je moet weten waar je kunt reizen, maar ik neem aan dat jouw vrienden daar de weg weten. Mijn neef is met een Colombiaanse getrouwd en diverse keren daar geweest. Wat het weer betreft zit jij nu middenin de zomer terwijl wij hier in de herfststormen en regen zitten. Geen witte kerst maar een natte kerst. Bram viert kerst in Duitsland bij zijn Finse lief. Na oud en nieuw reizen ze voor een paar dagen naar Parijs. Hij begint ook al reislustig te worden.
    Geniet nog van je reis, dan genieten wij nog van je verhalen.
    Fijne kerstdagen en een gezond 2014!

    Een zoen van je meetje.

  • 25 December 2013 - 11:28

    Wendy:

    Hallo Maurice,

    Wij wensen jou een heel mooi Kerstfeest en een gelukkig en gezond Nieuwjaar toe!
    Geniet nog lekker een paar maanden van Zuid-Amerika!

    Cor, Wendy, Chris, Michelle en Nick.

  • 26 December 2013 - 13:17

    Koos Meeuwsen:

    Maurice,

    Qua winter mis je niets met Kerst.
    De ijspegels, schaatstochten en bizarre winterstormen lijken nu het alleenrecht van het Openluchtmuseum te zijn.

    Wat je wel mist zijn de advertenties van de doe het zelf winkels. 15 ..20..25% kortingsbonnen voor telkens één artikel. Het lijkt wel of ze roepen: Maurice kom terug..ga klussen..help Nederland uit de economische winter.

    Alhoewel je in de Loostraat jouw roots hebt, zou Huissen-Zand je dezer dagen kunnen lokken. Aldaar is de grootste kerststal van Gelderland te bewonderen.

    Je citeert; "Wie niet reist leest slechts één bladzijde`. Echter, zie jij ook ook de keerzijde van
    elke mooie bladzijde?
    Zuid-Amerika kent grote tegenstellingen op sociaal-economisch gebied. Merk jij dat ook, ervaar je dat ook?

    Eind februari kom je terug. Zou koning winter zijn geseling met winterstormen en temperaturen onder min 20 soms uitstellen tot die tijd??? Je zou het bijna gaan geloven.

    Ik wens je nog veel reisplezier, doe voorzichtig en als je toch naar Columbia gaat..... zit er dan ook niet een tripje naar Curaçao in?

    Tot slot: in 2014 wordt 200 jaar Koninkrijk Nederland gevierd...en is het 198 jaar geleden dat Nederland bij Huissen kwam! Het is maar dat je dat weet.

    Groeten van,

    Koos



  • 27 December 2013 - 19:33

    Willy:

    Hallo Maurice,
    Op 18 december, DE dag dat jij zou terugkeren naar de familie en dus niet kwam, kwam er wel een ander familielid bij; het is Hannah Vera Harmsen. Dit heeft ons zeer verheugd zodat wij de teleurstelling over jouw uitgestelde thuiskomst weer verwerkt hebben. En nu is de vraag nog steeds, zou hij dan werkelijk op 25 februari op Schiphol aankomen???? Koos heeft je al een suggestie gegeven en misschien zijn er weer schone dames die je ervan weerhouden om in de moederschoot terug te keren.....wie weet. We wachten het maar af.
    Frans zingt uit alle macht zondags; Jungen...etc. En je weet toch nog wel hoe wonderschoon dat klinkt als solozang van Frans. Dat mis je dus allemaal. De sneeuw, ijzel en regen wacht op jouw thuiskomst want het is nog steeds tamelijk warm in Nederland. Maar ga lekker genieten van alles en vooral van de vrijheid; als je in Huissen bent, moet er weer van alles (dat ligt niet aan Huissen of je familie) maar wij worden soms geleefd tegenwoordig en dan kun je niet zomaar uit de trein stappen. Jij hebt vrijheid!!!!
    Groetjes Willy

  • 29 December 2013 - 10:55

    Ina Van Vugt:

    Hoi Maurice

    Ten eerste weer bedankt voor je gezellige verslag.
    Hopelijk heb je een goede kerst gehad?
    Zoals je al hebt gehoord was het hier geen witte kerst.
    Ik ben vorige week even bij Luuk wezen kijken in Angeren.
    Schiet al aardig op met het huis, wordt mooi.
    Maurice een goede jaarwisselijng hoor.
    En een fijne tijd verder.

    Groet Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maurice

Actief sinds 04 Juni 2013
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 50220

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 20 Januari 2019

Argentina

06 Januari 2018 - 06 Februari 2018

India & Sri Lanka

01 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Thailand

12 November 2014 - 12 November 2014

Filipijnen

05 Juni 2014 - 09 Augustus 2014

Colombia, vrijwilligerswerk en reizen

12 Juni 2013 - 06 November 2013

Backpacken Zuid-Amerika

Landen bezocht: